Monday, May 18, 2009


BN TAKUT ATAU CERDIK

BN tidak meletakkan calonnya bertanding di DUN Penanti pada 31 Mei 2009 nanti. Sama ada adalah tindakan penakut ataupun satu tindakan yang cerdik akan sentiasa menjadi perbualan ramai, tidak kiralah orng politik sendiri ataupun masyarakat biasa. Tetapi yang pastinya, jika mereka membincangkan topik ini dikedai kopi, sudah tentu yang laku ialah teh tarik dan kopi o tauke kedai. Alhamdulillah, dapat meningkatkan ekonomi tauke dalam suasana ekonomi negara yang tengah tidak menentu ini.

Di pihak pembangkang, sudah tentu keputusan BN tidak turut serta dalam pilihanraya kecil Penanti ini dipandang serong dan negatif. Saya pasti di dalam kempen-kempen mereka nanti akan mencanangkan bahawa BN jadi penakut kerana tahu lebih awal mereka akan kalah teruk memandangkan semasa pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh pada bulan Ogos 2008, BN kalah disemua 10 Daerah Mengundi di DUN Penanti dengan majoriti kepada pembangkang yang bertambah. Kekalahan ini akan mencatatkan rekod kekalahan 5-1 dalam pilihanraya-pilihanraya kecil yang ditandingi oleh BN yang hanya mampu menang di DUN Batang Air. Pembangkang juga akan menwar-warkan bahawa UMNO adalah parti perkauman dan tidak releven lagi dalam konteks masakini.

Di pihak BN pula, alasan utama kerana tidak bertanding adalah kerana ia hanyalah permainan politik pembangkang dan tidak mahu terjerebak dengan perangkap pembangkang yang sebenarnya bertujuan menutup masalah atau mengalih perhatian mengenai masalah dalaman PKR sendiri.

Selain itu, BN membuat keputusan tersebut secara sebulat suara pada Mesyuarat Tertinggi BN di mana hampir kesemua ahlinya tidak mahu BN bertanding di Penanti. Sebagai menghormati keputusan tersebut, UMNO tidak akan meletakkan seorang pun ahlinya di Penanti walau pun di ketahui kemungkinan angan-angan tetap wujud di kalangan ahli UMNO Bahagian Permatang Pauh di pilih untuk bertanding.

BN juga berpendapat bahawa pilihanraya kecil ini bukanlah disebabkan keperluan mengikut Perlembangaan Persekutuan seperti pilihanraya kecil Kuala Terengganu, Bukit Gantang, dan Batang Air di mana wakil rakyatnya meninggal dunia berbanding di Permatang Pauh, Bukit Selambau dan Penanti yang melihat wakil rakyat pembangkang meletak jawatan. Sekiranya BN bertanding di Penanti, tidak mustahil mereka akan berterusan mengadakan lebih banyak pilihanraya kecil bagi tujuan menghidupkan dan meyemarak semangat pembangkang sepanjang masa sehinggalah pilihanraya umum ke 13 yang akan datang.

PKR juga sekarang dilihat seperti memperkemaskan parti mereka dengan menggantikan wakil rakyat tangkap muat yang diletak semasa pilihanraya umum ke 12 tahun lalu melalui pilihanraya-pilihanraya kecil ini. Kejayaan yang tidak dijangka PKR melalui wakil-wakil rakyat yang menjadi bidan terjun dan tangkap muat ini menyebabkan PKR terpaksa menilai kembali prestasi wakil rakyat tersebut yang dikatakan kurang menyerlah. Pastinya akan ada lagi pilihanraya kecil yang akan datang seperti yang diramal oleh pemerhati-pemerhati politik.

Selepas Penanti, Perak akan menjadi tumpuan sama ada pilihanraya kecil negeri diadakan ataupun tidak. Tidak bertanding di Penanti tidak mendatangkan apa-apa kesan dalam komposisi wakil rakyat BN di Pulau Pinang. Kedudukannya menjadi status-quo. Walau bagaimanapun di Perak, pilihanraya kecil akan menentukan siapakah yang akan memerintah negeri. Keadaan ini amat penting dan sepatutnya menjadi tumpuan utama BN. Segala 'resources' perlulah ditumpukan di Perak dari sekarang memandangkan perkembangan terbaharu menunjukkan ke arah piliharaya kecil negeri diadakan dalam tempoh terdekat.





No comments: